FIREWIND EN MASTERPLAN – DE PUL UDEN

0

CONCERTREVIEW VAN FIREWIND EN MASTERPLAN – DE PUL, UDEN 02-03-2024

Firewind Masterplan

Masters of Fire is een double headline tour van Firewind en Masterplan. Deze avond stonden beide bands in De Pul in Uden. Bij aankomst blijkt de zaal behoorlijk gevuld en zijn er zo’n 350 aanwezigen.

Masterplan

Voor Masterplan is dit een soort van herstart. Een nieuwe bezetting en met de nieuwe single als bagage voelt het als een frisse herstart. Er wordt dan ook begonnen met Rise Again en direct wordt duidelijk dat de sound best goed is deze avond, al moest de gitaar van Grapow eerst wat meer in de mix komen. Tijdens Enlighten Me is dat al het geval, overigens was het wel wat vreemd dat dit nummer zo vroeg in de set zat. Helaas wordt ook duidelijk dat Grapow wat steekjes laat vallen deze avond. Tijdens de eerste solo hapert hij wat, om vervolgens wel van leer te trekken.

De hoofdmoot van de set blijkt ook bij het debuut uit 2003 te liggen, want maar liefst 7 nummers worden hiervan gespeeld. Naast het debuut werden er ook nog van Aeronautics de waanzinnige tracks Crimson Rider en Back for My Life gebracht. In deze oude nummers wordt snel duidelijk dat zanger Rick Altzi geen Jorn Lande is. Hij komt tekort in het hoog en mist ook de power van Jorn. Andere nieuweling drummer Efraim Larsson blijkt de ster van de band te zijn. Wat een beest en wat een fantastische techniek. Met name in Keep Your Dream Alive en Crystal Night schitterde hij. Blijft jammer dat Grapow deze avond slordig is. Hij maakt veel grappen en grollen en is meer bezig hoe je Uden uitspreekt en bier drinken dan strak te spelen. Als dat laatste op het podium op is wil ie een nieuwe en krijgt dan van toetsenist Axel Mackenrott zijn stage biertje. Het publiek vindt het allemaal prima en viert de lang niet gehoorde Masterplan nummers. In de toegift worden ze getrakteerd op het eerste nummer dat Grapow voor Helloween schreef (The Chance) en er wordt afgesloten met het heavy Crawling From Hell. Ik moet zeggen dat ondanks mijn kritiek Masterplan een positieve vibe weet neer te zetten, maar hopelijk weet de band een volgende keer wat minder fouten te maken.

Firewind

Hoe anders was het bij Firewind. Vanaf eerste nummers Salvation Day en World on Fire is duidelijk dat we hier met een superstrakke ingespeelde band te maken hebben. Bandleider Gus G. laat horen waarom als gitaar hero mag worden beschouwd. Wat een timing en virtuositeit laat hij horen. Zowel zijn solo’s als riffs knallen eruit, al loopt er soms een 2de gitaar als backing track mee.
Jammer dat Firewind tegenwoordig een 4 mans formatie is en dat Bob Katsionis geen deel meer van de band uitmaakt. Zodoende loopt er live behoorlijk wat aan sounds mee. Wel blijkt zanger Herbie Langhans een schoot in de roos. Hij heeft een zeer krachtige, ruige stem en weet ook oudere nummers I Am the Anger en Destination Forever prima te vertolken.

De nadruk ligt echter bij het pas 1 dag eerder verschenen Stand United dat met 6 nummers flink gepromoot wordt. Waarbij het titelnummer en Destiny is Calling nu al tot mijn persoonlijke favorieten reken. Jammer is wel dat de obligate cover Maniac (van de film Flashdance) de set afsluit. Mocht je perse een cover willen doen doe dan Talking in Your Sleep van The Romantics, want dit staat op het nieuwe album.

Firewind sluit af met de toegiften Ode to Leonidas waarbij Gus wederom excelleert en de meespringer Falling to Pieces. Firewind kwam, zag en overwon. Het merendeel van het publiek kwam voor Masterplan, maar het was duidelijk dat Gus en zijn mannen de eigenlijke overwinnaar van de avond waren.

Geschreven door Theo Thijssen
Foto’s door Theo Thijssen